Günümüzde kesin bilgi içermeyen sınırlı birkaç kaynağa dayanılarak ?Enderûn Teravihi şeklinde
adlandırılması, saraya mahsus veya saray tarafından ibadet hayatında ihdas edilmiş bir uygulama
düşüncesini çağrıştırmaktadır. Ancak tekkelerde terâvih namazı aralarında okunmak üzere tertip
edilmiş yazma ve matbu kaynaklar incelendiğinde, bu uygulamanın araştırmalarda bahsedildiği
şekilde sarayla ilgili veya câmilerle sınırlı olmadığı, tekkelerde de çok daha geniş bir makam
çeşitliliğiyle ve coşkun bir irfânî birikimle uygulandığını görülmektedir.
Bu çalışmada, Halvetî-Sünbülî Dergâhı'na ve Kasımpaşa Mevlevîhânesi'ne ait yazma eserler ile
Rıfâî Dergâhı postnişini Şeyh Hayrullah Taceddin tarafından hazırlanan eserler üzerinden,
İstanbul tekkelerinde teravih namazlarında uygulanan müzikal icrâların karakteristiği ortaya çıkarılmaya
çalışılmıştır. Ayrıca günümüzde bestesi unutulmuş eserlerin güftelerinin ve makamlarının tespit
edilmesi sayesinde, bu eserlerin tekrar bestelenerek günümüz mûsıkî icrâlarında yer almaları için
bir imkân sağlanmıştır. Bu çalışmada bestesi tespit edilemeyen eser notalarının eksikliklerini
bundan sonra yapılacak baskılarda giderebilmek en büyük temennimizdir.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için, amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz.